Zwykle przed wszystkimi większymi świętami wszyscy wpadają w zakupowy szał i próbują kupić prezenty dla całej rodziny i wszystkich bliskich. W tym celu wielu Polaków spędza długie godziny w galeriach handlowych, traktując poświęcony czas również jako formę wypoczynku. Pomimo tego, centra handlowe nadal rywalizują o klienta ze sklepami internetowymi. On Board PR Eco Network przygotował raport „Jak sprostać wyzwaniom? Komunikacja centrów handlowych w dobie wali o klienta” w oparciu o badania SW Research.
Jak wypadło przeprowadzone badanie?
Przyjrzyjmy się zatem wynikom tego raportu. Czy rzeczywiście galerie mają się czego obawiać? Wyniki mówią same za siebie – około 36% klientów deklaruje, że odwiedza centra handlowe również po to, by korzystać z ich oferty rozrywkowej. 26% uważa galerie za doskonałe miejsca spotkań zarówno służbowych jak i prywatnych, a 20% chodzi do nich po prostu po usługi. Nie trudno dojść do wniosku, że oferta, jaką proponują centra handlowe znacznie przebija sklepy internetowe.
Wygląda również na to, że ich właściciele również o tym wiedzą. Galerie stają się nie tylko miejscem, w którym mamy dostęp do dziesiątek różnych i nierzadko markowych sklepów, są również trochę centrum miejskiego życia. Ten ogromny potencjał wykorzystują osoby zarządzające centrami, nieustannie prowadząc różne badania i ankiety wśród klientów, by w jak najlepszy sposób dopasować profil rozwoju galerii do potrzeb konsumenta. Sztuką jest uzyskanie tego efektu używając odpowiedniej strategii marketingowej.
Jakie są plusy robienia zakupów w galeriach handlowych?
72% uczestników badania deklaruje, że w porównaniu ze sklepem internetowym, w galerii mogą obejrzeć i dotknąć wybrane przez siebie produkty oraz ocenić ich jakość (54%), co siłą rzeczy nie jest możliwe podczas korzystania ze sklepu internetowego. Z łatwością mogą również porównać produkty, poradzić się obsługi sklepu i bezproblemowo zwrócić lub wymienić kupioną rzecz. 27% badanych dostrzegło również możliwość robienia zakupów ze znajomymi.
50% badanych, jako główne zalety robienia zakupów za pośrednictwem Internetu wskazało na możliwość dostania produktu bezpośrednio pod drzwi domu. Ogromnym plusem jest również niebywała oszczędność czasu (61%) i nierzadko niższa cena (54%). Zwolennicy zakupów online deklarowali również fakt, że dzięki Internetowi mogą szybciej znaleźć rzetelne opinie o wybranym produkcie i z łatwością porównywać rzeczy z tej samej kategorii.
Jakie więc z tego wypływają wnioski?
Jak więc widać, zakupy w galeriach i w sklepach internetowych mają swoich zagorzałych zwolenników. Jednak naszym zdaniem galerie nie muszą obawiać się straty klientów na rzecz Internetu, ponieważ spełniają również inne funkcje, które klienci potrzebują i doceniają.