Każdy z nas szuka optymalnego środowiska dla swojego biznesu. Niektórzy wolą tradycyjne rozwiązania, jakim są sklepy stacjonarne, inni wolą wejść w żywioł Internetu. Są jeszcze tacy, którzy posiadają swoje firmy, skrzętnie pielęgnują asortyment, mają strategie sprzedażowe, przemyślaną markę i jedyne, czego im brakuje to swój kącik w Internecie.
Specjalnie dla początkujących handlowców przygotowałam kilka rad jak stworzyć własny sklep internetowy, uwzględniając marketing, bo bez niego można powiedzieć, że e-sklep nie istnieje w świadomości internautów. Trzeba pamiętać, że może postawienie na platformie strony sklepu jest bardzo prostą intuicyjną sprawą, jednak zaistnienie w sieci to rzecz trudna do osiągnięcia.
1. POMYSŁ NA BIZNES
Nie jest to problemem dla właścicieli już prosperujących sklepów stacjonarnych z wiadomych przyczyn. Jeśli jednak dopiero rozpoczynasz przygodę z handlem, warto zastanowić się kompleksowo nas swoją marką – co będziesz sprzedawał, jaka jest twoja grupa docelowa, gdzie będziesz się zaopatrzał, gdzie przechowywał towar w razie konieczności? Jeśli wiesz, na czym stoisz i znasz swoje zalety, to zbadaj konkurencję. Warto także lepiej dookreślić grupę docelową i jej potrzeby. Ankieta marketingowa dałaby wymierne wyniki i jakiś konkret na start.
2. PLAN DZIAŁANIA
Nie rób nic na gorąco i ad hoc! Pamiętaj, że strategia musi być przemyślana i obejmować jak najdłuższy okres czasu. Skup się na swoim produkcie, klienteli, logistyce, obsłudze klienta, zaletach i wadach swojego produktu, na tym co cię wyróżnia, finansowaniu, zyskach, stratach itp. Zadbaj, by były to założenia realne i jak najbardziej szczegółowe. Przyjmuj bardziej pesymistyczne warianty.
3. NAZWA
Dobra nazwa to podstawa. Musi być chwytliwa, zapamiętywalna, kojarząca się z twoim biznesem. Najlepiej gdyby nie była trudna w zapisie. Jednak każda nazwa musi przejść fazę wdrożenia się w umysły konsumentów. Jeśli masz jakąś, do której jesteś przekonany – daj jej szansę i dobry marketing.
4. FORMALNOŚCI
Założenie działalności gospodarczej w Urzędzie Miasta i innych stosownych do tego Urzędach, do których trzeba zawitać przynajmniej raz ze świstkiem papieru. Musisz: zarejestrować firmę w Urzędzie Miasta, zdobyć REGON w Urzędzie Statystycznym, założyć firmowe konto bankowe, zamówić pieczątkę, zarejestrować NIP i wybrać formę opodatkowania, zgłosić się do obowiązkowych ubezpieczeń w ZUS, a na koniec zgłosić przedsiębiorstwo do Państwowej Inspekcji Pracy. Kończąc bieganinę po przybytkach państwowych, nie zapomnij o drobniejszych, ale nie mniej ważnych sprawach – spisz regulamin i politykę prywatności według najnowszego prawa.
Nie zniechęcaj się, jeśli coś wydaje się być trudniejsze niż myślałeś, a w twoim pomyśle odkryłeś luki. Warto dłużej popracować nad niektórymi aspektami działalności niż później robić wszystko szybko i po łebkach. Życzę powodzenia w tworzeniu własnego sklepu internetowego!