• Lata doświadczeń w biznesie
img

Świąteczne zakupy i ich zwrot

Grudzień to szczególnie gorący okres w centrach handlowych, coraz większa liczba konsumentów zakupu świątecznych podarków dokonuje w internecie. Jednak prezenty nie zawsze okazują się trafione i wiele osób rozważa możliwość ich wymiany lub zwrotu. Procedura ta jest jednak inna w zależności od miejsca zakupu i rozwiązań proponowanych przez konkretnego sprzedającego.

Nie tylko dobra wola sprzedającego

Właściciel sklepu tradycyjnego ma prawo nie przyjmować zwrotu zakupionego towaru – musi jednak o tym informować swoich  klientów. Jeśli regulamin sklepu przewiduje taką możliwość, warto dowiedzieć się szczegółów, które w zależności od miejsca mogą być różne – przedsiębiorca może samodzielnie ustalić dopuszczalny termin zwrotu, zaznaczyć konieczność posiadania paragonu oraz oryginalnego opakowania. Te szczegóły mogą być istotne zwłaszcza w sytuacji świątecznych prezentów, które niekiedy kupujemy wcześniej bądź usuwamy z nich metki.

Więcej uregulowanych prawem przywilejów mają klienci sklepów internetowych – towary zakupione w e-sklepach można zwrócić jeśli zachowamy odpowiednią procedurę. Na złożenie reklamacji mamy 14 dni kalendarzowych i w tym czasie musimy przedstawić sprzedającemu odpowiednie oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie ma znaczenia powód, dla którego klient chce zwrócić przedmiot – może okazać się wadliwy, ale równie dobrze może nie pasować na osobę, dla której został zakupiony. Warto jednak pamiętać, że nie każdy prezent uda się zwrócić – powyższe zasady nie dotyczą na przykład płyt CD, DVD lub programów i gier komputerowych, z których usuniemy oryginalną folię. Prawo do odstąpienia od umowy nie dotyczy również przedmiotów kupionych na aukcjach internetowych w drodze licytacji i towarów sprzedawanych przez osoby prywatne, a nie przedsiębiorców.

Niezależnie od sposobu zakupu, zabezpieczenie w postaci paragonu może być bardzo przydatne – nie warto się go pozbywać, bo może stać się niezbędny podczas reklamacji. Dowodem zakupu może być również potwierdzenie płatności czy wyciąg z konta.

Kupony i zakupy grupowe

Kupon na daną kwotę, który można wykorzystać w konkretnym miejscu to bardzo uniwersalny prezent. Zakupy grupowe cieszą się coraz większą popularnością, ale gdy po raz pierwszy spotykamy się z tą formą, warto uważnie sprawdzać warunki promocji i termin, w jakim można realizować kupon. Warto pamiętać, że można go również zwrócić w terminie 10 dni, pod warunkiem, że nie został chociażby w części zrealizowany.

Za jakość usług w ramach zakupów grupowych odpowiada ich sprzedawca. Jeśli osoba korzystająca z nich nie jest usatysfakcjonowana jakością, możliwe jest zgłoszenie reklamacji.

Zobacz również