Według badania Trusted Shops i Infas aż 50 % Polaków wybiera e-sklepy na podstawie certyfikatów. Ma to olbrzymi związek z bezpieczeństwem, które w przypadku zakupów mają największe znaczenie. Jeśli chcesz zdobyć zaufanie klientów i zwiększyć zyski swojego sklepu internetowego, to zapraszamy Cię do prześledzenia treści tego artykułu.
Czego konsument oczekuje od sklepu?
Zauważ, że w Internecie funkcjonuje kilka tysięcy sklepów i konkurencja między nimi jest olbrzymia. Najwięcej klientów mają te sklepy, które pod popularnymi frazami plasują się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania Google. Mają one jeden problem - skoro liczba wejść na ich platformy jest ogromna, muszą robić wszystko, aby wzbudzać maksimum zaufania. Patrząc na działania największych platform e-commerce w sieci możemy stworzyć listę rzeczy, których konsument oczekuje od sklepu.
Klient oczekuje:
- dostępności towaru,
- możliwości porównania produktów,
- przejrzystego i prostego regulaminu,
- gwarancji zwrotu pieniędzy,
- bezpieczeństwa transakcji,
- certyfikatów świadczących o wiarygodności i rzetelności firmy.
Zasada numer jeden: Chroń bezpieczeństwa swoich konsumentów
Istnieją dwa typy sklepów. Pierwszy z nich to sklep stacjonarny i platforma internetowa, zaś drugi to sam e-sklep w Internecie. W przypadku firm, które prowadzą zarówno sklep stacjonarny jak również internetowy mamy większą swobodę jeśli chodzi o zwrot towaru. Możemy zwyczajnie udać się do siedziby firmy i zwrócić produkt (po wcześniejszym zapoznaniu się z regulaminem). W przypadku platform jedynie e-commerce nie mamy takiej możliwości, dlatego aby chronić konsumentów, musimy w jasny sposób przedstawić politykę dotyczącą zwrotu towaru. Konsument powinien mieć tego gwarancję, dlatego najlepszym wyjściem będzie zadbanie o certyfikat, który w widocznym miejscu na stronie będzie informował o możliwości zwrotu pieniędzy za oddany towar.
Bezpieczeństwo nie sprowadza się jedynie do zwrotów, a całości transakcji. Przed dokonaniem zakupu, konsument będzie szukał na witrynie informacji o udziale w programach typu "Rzetelna Firma". Jeśli takowy certyfikat znajdzie, będzie miał pewność, że transakcja z obydwu stron jest zabezpieczona. Zasady udziału w tego typu programach są skomplikowane i wystarczy jeden błąd, aby stracić certyfikat. Dlatego jest on taki ważny i napędza sprzedaż.
Zasada numer dwa: Zadbaj o bezpieczne płatności online
Coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na współpracę z operatorami szybkich płatności online, co gwarantuje wiele kanałów płatności i błyskawiczne finalizowanie zakupów. Polacy są ostrożni w wydawaniu pieniędzy i przeleją je tylko wtedy, gdy będą czuć 100% bezpieczeństwo. Twój sklep powinien współpracować ze znanym operatorem płatności i warto w widocznym miejscu umieścić informację, jaka firma zajmuje się obsługiwaniem transakcji. Jeśli będzie to zaufana marka, Twój magnes jeszcze bardziej przyciągnie klientów.
Zasada numer trzy: To nie Ty jesteś najważniejszy, a Twój klient
Pamiętaj, że w sieci istnieje wiele sklepów internetowych i jeśli Twoja platforma nie przekona konsumenta, to szybko znajdzie on inny sklep. Warto zatem zadbać o jego bezpieczeństwo na każdym polu. Warto umożliwić mu płatności odroczone, jak również finalizację zakupów z poziomu urządzeń mobilnych. Powinieneś stale inwestować pieniądze w różnego typu certyfikaty, ponieważ Polscy konsumenci są wzrokowcami i nie umknie im żaden szczegół na Twojej stronie. Nigdy nie kopiuj opisów produktów od Twojej konkurencji i nie rób tego również z regulaminem. Postaw na indywidualizm i prostotę, a Twój sklep z pewnością przyniesie Ci większe zyski.